Skip to content

Utställningsträning

22/11/2009

Så var jag hemma från 3h utställningsträning på Storegård i Fjelie. Allt gick jättebra fast jag var jätte nervös. Att förklara en ringprocedur var lite klyddigt men alla hade många frågor och uppställningarna och figurerna såg mycket bättre ut i slutet än när vi började så något borde jag ha lärt dom ;). Träningen började med att jag först förklarade ett moment i ringen och att dom sedan fick träna på det själva; Stå, springa rakt fram och tillbaka, springa triangel och träna på att hitta rätt hastighet i ringen.

Efter det blev det fika med teori och sedan en ”träningsutställning” innan det var dax för den ”riktiga”. I den riktiga försökte jag bedömma hur hunden skötte sig i förhållande till ålder och erfarenhet och hur matte/husse beteede sig.
Min vinnare hittade jag i en liten Berner Sennen valp på 4 månader som stod stilla när  man kände och sprang utan att klydda för mycket och en matte som hade helt rätt tempo och hela tiden pratade med hunden. Tvåa /BIM blev en jätteprofsig Wheaten tik som hade en matte som precis visste hur man skulle göra men i förhållande till sin ålder tyckte jag att Berner Sennen var duktigast. Rosetterna blev två igelkottar. Bernersennen blev jättestolt över sin igelott och låg och vaktade den på golvet och blängde på alla som gick förbi. ”Våga bara ta min igelkott…”

I slutet kom wheaten ägaren fram till mig och frågade om jag ville ställa en av hennes tikar, en 9mån liten tjej som hon hade i foderhem. Ska bli jättekul men vill gärna träffa henne innan. Första utställningen blir nog i Qpolen i Hässleholm.

Kramar

Foton kommer så fort jag har snott dom från Monica 😉

No comments yet

Kommentera

