Skip to content

Hund 09

13/12/2009

I går var det dax för Hund 09 på Älvsjömässan i Stockholm. Dagen började med Juniorhandling. Asta var på lite bushumör och tramsade med det slutade ändå med en fin kritik även om jag inte gick vidare. Jag kom i en tuff grupp, om jag hade varit i en annan grupp hade jag kanske gått vidare men då hade jag fastnat i kvartsfinal, men what ever. Jag är nöjd med min insatts och det kändes bra att avsluta JHL i Sverige med SM.

Uppställning/genomgång: Visar upp sin hund väl från alla håll
Rörelser:
Rör sig i harmoni med hunden. Uppför sig väl i grupp
Rasspecifikt uppvisande:
Visar upp rasens detaljer
Helhetsintryck av ekipage:
Trevlig helhet. Bra samarbete med sin hund. Trevlig attityd.

Efter det halvsprang jag från JHL ringen i hall A till rasringen i hall c. Vi kom dit lagom till veteranhanarna och jag hade gott om tid att lugna ner mig. Skakade som ett asplöv när jag kom ut från JHLringen. Strax var det Astas tur in i ringen. Hon har ALDRIG gått så bra som hon gjorde. Knappt något klydd alls och sprang på bra. Det ända var att hon stannade för att skaka sig under figuren och tröttnade på att stå framför domaren men stod stilla igen strax efter. Jag har aldrig varit så nöjd efter att ha fått en tvåa. Domaren tyckte att hennes pälsstruktur tyvärr var för ullig men resten av kritiken var jätte fin. Jag satt och kramade henne efteråt i flera minuter och var så stolt över henne. När vi sprang fick jag faktiskt hålla tillbaka henne, hon hade fina steg och njöt av all uppmärksamhet.

Typ och helhetsintryck: Mycket god.
Detaljbeskrivning: Bra storlek och långt fint huvud. Något tunga öron. Utmärkt halslängd, bra överlinje samt välvinklad bakkropp. Rör sig bra fram och bak. Pälsstrukturen tyvärr för ullig.

Men jag är så stolt över min stjärna! Efter rasbedömningen gick vi och shoppade. Hade fått en beställning på en tygbur som inhandlades, mer balsamspray och ett täcke till Asta. Hennes regnoverall är för liten och hennes fleece tröja/jacka är rosa. Så hon fick ett regntäcke med fleece fodring från Agria. Asta har en förmåga att börja frysa om det regnar när man är ute och går och hon sen sitter i bil på vägen hem. Det inhandlades även 5 pipdjur av hundarnas favorit format. Lunch åt vi på mässan, sushi och sedan åkte vi in till Stockholm.

20min bilturen in till Stockholm var vad Asta behövde för att vila upp sig för så fort hon kom ut ur bilen började hon jaga fåglarna på parkeringsplatsen. Jag gick fortfarande på mitt lyckorus över min lilla stjärna och sprang runt med henne på kajen där vi hade parkerat så hon fick jaga fåglarna. Sedan började vi gå på julmarknaden i kungsträdgården. Mitt i kungsträdgården var det skridsko uppvisning där Asta fick ett av sina hyperaktiva anfall. Storstaden är inget som har en inverkan på en sådan världsvan hund som Asta. Efter julmarknaden gick vi till NK och medan jag och mamma gick en sväng i varuhuset gick pappa en promenad med Asta. På väg ut var det så fullt utanför NKs julskyltning att det inte gick att gå där. När pappa skulle ta sig förbi fick han bära Asta för att hon inte skulle bli nertrampad. Vi gick tillbaka till bilen och Asta fick sitt nya täcke på sig eftersom vi skulle till Nacka Forum en liten stund och hon inte skulle frysa. Vi satte upp hennes tygbur inne i bilburen och lade in hennes fäll. När vi tittade till henne innan vi åkte tillbaka var hon alldeles yrvaken. Såg ut som om stjärnan hade sovit gott 😉

Tillbaka hos min morbror fick Asta ett litet tröstpris, en tuggring som var mycket uppskattad.

Resultatmässigt var det inte en av de bästa utställningarna men jag gick ändå på lyckorus efter utställningen. Min kritik från JHL var bra och hade inget negativt vilket jag tycker tyder på att jag gjorde allt jag kunde och Astas kommentar om att hon ”tyvärr” hade för ullig päls tyder på att domaren tyckte om henne för övrigt.

Jag kan fortfarande inte släppa hur duktig hon var! Det är nu 9 månader sedan jag ställde henne för första gången och som hon har utvecklas! På Malmö Int var hon fortfarande valpig, var lugnast när jag satt ner med henne och gillade inte att min hand var ovanför henne huvud.
Igår uppträde hon som om hon inte hade gjort någonting annat under hela sitt liv och njöt av varje sekund hon hade inne i ringen. När din päls är klar tar vi dom med storm Asta!

Sammanfattningsvis tyckte jag att det var ett bra avslut på säsongen.

Bilder kommer så fort vi har kommit hem.

One Comment leave one →
  1. 13/12/2009 20:30

    Det brors på hur du menar. Hunden måste ju vara vaccinerad för att ta med utomlands. Och du får inte ha fyllt arton innan tävlingen är, utan måste fortfarande vara sjutton. Men det gör inget att du fyller arton samma år som det är i Sverige. Hoppas du fick svar på din fråga? 🙂

Kommentera

