Skip to content

Jan Guillou

02/01/2011

Jan Guillou är alltid ett intressant ämne att diskutera. Nyligen har jag skrivit en Extended Essay där jag jämför Jan Guillou, Vilhelm Moberg, Carl Hamilton och Karl-Oskar Nilsson.

Som person tycker jag inte alls om Guillou. Jag vet igentligen inte varför men har inte hittat en smikrande interjuv med med mannen och när jag letade efter biografier om honom fann jag att han själv var författaren till dem. Då sanningshalten i hans verk har blivit ifrågasatt var jag inte speciellt bekväm med att använda hans egna ord som referens till min uppsats.

Som författare är han nästan rent av genialisk. Hans hjältar i Arn och Hamiltonböckerna är väldigt överlägsna alla andra och bäst på allt men trots detta väcker Guillou sympatier hos läsarna och istället för att bli irriterad på karaktärerna i fråga gillar man faktiskt dem. Dessutom är hans böcker väldigt efterforskade och speciellt i Arn böckerna stämmer allt (eller allt jag har kontrollerat) med historien i området där böckerna utspelar sig, speciellt avstånden mellan de olika platserna vilket författarna till serien Snapphanar fullkomligt missade. För vem kan igentligen ta sig från Harlösa till Tykarpsgrottan på under 1 timme? På häst?

No comments yet

Kommentera

