Skip to content

Harry Potter

17/06/2011

Jag har under en tid varit sugen på att tatuera dödsrelikernas symbol på handleden och tänkte förklara varför:

Första Harry Potter boken släpptes 1999 på svenska. Jag läste inte den förrän någon gång in på 2000. När jag läste den gick jag i tvåan, älskade skolan och livet.

När jag såg den första Harry Potter filmen gick jag i tredje klass och var spänd på att börja mellan stadiet. (2001)

Andra, Tredje och Fjärde boken läste jag så fort de kom ut (2000, och 2001), vilket var strax efter att jag var klar med den första.

Harry Potter filmerna (1-5) var något som jag och min familj såg tillsammans på bio.

2002 fick jag diabetes och började må sämre och sämre av hur mycket uppmärksamhet min sjukdom fick och jag kände att jag som person försvann bakom sjukdomen. Detta var den period när jag måste som sämst i mitt liv.

Detta blev dock bättre när jag sommaren 2003 fick åka på ett diabetesläger och träffa andra med diabetes. Jag blev Linnea igen och diabetes blev bara något som hängde med.

Hösten 2003 fick jag min hund och han gav mig styrka och jag insåg att jag behöver inte ha någons stöd, jag kan klara mig själv.

Våren 2004 fick jag byta skola och börja om på nytt. Här var jag inte tjejen som fick diabetes som jag hade varit på den tidigare skolan utan bara en som alla andra och de kommenterade inte när jag tog mina sprutor till maten. Strax efter att jag hade fått sommarlov släpptes nästa bok. (5an)

Femte boken släpptes någon dag innan jag åkte på mitt andra diabetesläger. Mina föräldrar bad mig att inte sträckläsa boken så varje dag läste jag 100 nya sidor. Första dagen läste jag därför om de 100 första sidorna igen och igen. Andra dagen läste jag sida 1-200 och sedan om och om igen osv. till boken tog slut. Det var på detta lägret jag träffade Johanna, en av mina i särklass bästa kompisar som jag inte hade klarat mig utan. Tillsammans dramatiserade vi en scen från böckerna i talangjakten.

Innan sjätte boken kom ut 2005 bestämde jag mig för att lära mig engelska riktigt bra så att jag kunde läsa boken så fort den släpptes. Det tog lång tid att läsa boken men som 13 åring hade jag läst en ”riktig” (som jag tyckte) bok på engelska.

När jag och min familj såg den femte filmen på Royal i Malmö hade jag precis varit på förträff till mitt konfirmationsläger och skulle åka på mitt längsta läger någonsin den sommaren och få ta eget ansvar, något jag såg mycket fram emot.

Mitt under de fyra veckor jag var borta så kom sista boken ut. Jag var otroligt besviken att jag inte kunde läsa boken så fort den kom ut. Lägret var trots det så kul och spännande att jag inte spenderade många timmar att deppa över att jag inte kunde läsa den nya boken.

Jag kom hem från lägret runt lunch på en söndag och hittade boken på mitt skrivbord. Jag började läsa trots att gästerna skulle dyka upp någon timme senare.

Efter den sommaren hade jag ett år kvar på grundskolan tack vare att jag ville lära mig så bra engelska som möjligt för att kunna läsa Harry Potter böckerna och förstå så mycket som möjligt så lyckades jag komma in på International Baccalaureate the Diploma Programme som gymnasieutbildning.

Sommaren mellan första och andra året på gymnasiet (2009) kom sjätte filmen ut. Tillsammans med några kompisar från högstadiet gick vi och såg filmen. Det var nu 10 år sedan första boken släpptes på svenska.

I höstas (2010) såg jag och en vännina första delen på sista filmen när den hade premiär på ett utsålt Royal i Malmö. Vi gick nu sista året på gymnasiet och var båda över 18 år.

Nu har jag precis köpt biljetter till midnattspremiären av den sista filmen men en mycket god vän. Jag har tagit studenten från det program som anses vara tuffast på gymnasiet och väntar med spänning på mina betyg för att se om jag får lov att flytta till skottland till hösten. Det är över 10 år sedan jag läste första boken av Harry Potter men finner dem fortfarnde lika bra.

 

 

Harry Potter böckerna är mer än bara böcker för mig. När jag var som mest inne i dem kunde jag nästan dem helt utantill och hoppades att jag skulle få ett brev från Hogwarts när jag fyllde 11 år. När jag hade det tufft erbjöd böckerna en värld för mig att försvinna in i och när jag läste böckerna hörde eller såg jag inget annat. Jag gick från en tuffa värld omkring mig där det kändes som om min sjukdom åt upp mig från insidan och in i en värld där inget av det existerade. Jag lyssnade och läste om böckerna gång på gång och kan fortfarande läsa dem och inte tröttna. Harry Potter böckerna gav mig inspiration till skolan och är anledningen till att jag både kom in på och klarade mig igenom IB.

Jag har nu under en längre tid velat ha dödsrelikerna som tatuering. Inte för att jag är fäst vid böckerna (vilket jag i och för sig är) utan för att Harry Potter har följt mig genom en mycket tuff period i mitt liv men nu i slutet hade inget kunnat bli bättre. Allt jag har upplevt och sörjt under de senaste 10 åren kan jag förknippa med en bok eller en film.

När jag läste första boken gick jag i andra klass och efter att ha tagit studenten lite drygt 10 år senare ser jag den sista filmen. Harry Potter har följt mig under större delen av mitt liv och kommer alltid ha en mycket speciell mening för mig.

En tatuering hade varit ett sätt för mig att varje dag bli påmind om vad jag har lyckats överkomma och åstadkomma under mitt liv trots de motgångar jag har mött.

No comments yet

Kommentera

