Skip to content

Spännande Söndag

06/11/2011

Efter en MYCKET bråkig dag med min diabetes somnade jag gott klockan 11 i går kväll. Knappt 6 timmar senare går brandalarmet igång. Första gången någonsin jag hör det och OMG vad det lät. På ren automatik drog jag på mig en kofta, hoppade i stövlarna och tog en näve av paket druvsocker tillsammans med mitt nyckelkort och gick ut.
Hade en tanke på att det skulle kunna vara en brandövning och att jag hade sovit lite väl länge. När jag hade lämnat lägenheten möter jag grannarna, också de i pyjamasbyxor och halvvägs ut ur huset och det luktar tydligt rök…

När vi väl kom ut ur huset låg det frost på marken och det var svinkallt.
Väl ute såg jag att det bara var vårt ”block”, trappuppgång som hade evakuerats och insåg att det nog inte var en brandövning. Tittar på klockan och den är 4:50 am… Strax efteråt kom en av vakterna på området och de börjar pyssla med något. Förmodligen för att kolla var röklukten kom ifrån och ställa av det fruktansvärda ljudet.

Efter nästan 30min fick vi gå in igen, stelfrusna. Vakterna sade något om fönstren men klockan 5 en söndags morgon hade jag väldigt svårt att förstå vad han sade med sin väldigt tjocka höglandsdialekt.

Det luktade fortfarande rök i hela huset och när jag kom in i lägeheten även där… I ett försök att hålla lukten ute från mitt rum öppnade jag fönstret på glänt och kröp i sängs med dubbla filtar…

Nu fryser jag som bara den och tror jag har en stor förkylning att vänta…

Men spännande söndagsmorgon, eller hur?

One Comment leave one →
  1. 06/11/2011 18:37

    Fy vad obehagligt, hoppas inte det händer igen.

Kommentera

