Skip to content

Kurser på the University of Aberdeen

12/01/2012

Vi har ett litet konstigt system här i Aberdeen och Skottland som jag tänkte förklara.

Vi har 3 terminer, ja, men en termin här är inte samma sak som en termin i Sverige. Vi har endast 3 lov här, och en termin är tiden emellan de loven.

Därför har vi vinterterminen mellan sommarlovet och vinterlovet, vårterminen mellan vinterlovet och vårlovet och sommarterminen mellan vårlovet och sommarlovet.

Precis som i Sverige har vi två svenska terminer men kallar dem akademiska halvår.

Varje halvår ska man läsa kurser för 60 credits och varje kurs är 15 credits, beroende på vilket år (level) man läser så har man ett visst antal kurser som man måste läsa för sin degree. Detta första året har jag 15 credits i Religion och 15 i IR varje halvår.
Till nästa år måste vi till exempel läsa ett vist antal credits men får välja mellan många olika.
Nu har jag 30 credits över per termini och där läser jag Arabiska och en annan kurs.

Hoppas att det blir lite clarity…

One Comment leave one →
  1. svenne permalink
    13/01/2012 16:09

    Helt klar jag förstod allt. Ha en bra helg.
    Kramas farfar

Kommentera

