Skip to content

Sjätte dagen i Sevilla

01/04/2012

Sjätte dagen i Sevilla råkade vara första påsk söndagen. Traditionsenligt i denna familjen mötte jag och Carmelo upp hans föräldrar och deras grannar i baren/kaféet vid kyrkan där de precis hade varit på mässa och efter en drink åkte vi till en restaurang inne i Sevilla. En hemlagad husmanskost restaurang och menyerna på spanska nappade jag på det första som lät gott, sparris med ris. Naiv som en turist jag är trodde jag att det var de men nä, genast beställdes det in tallrik efter tallrik med tappas och efter att familjens grannar hade insisterat på att jag skulle smaka ALLT och restaurangägaren som serverade oss fick veta att det var min första tur i Spanien så skulle jag verkligen smaka och ge feedback på ALLT. Så när mitt sparrisris kom in var jag redan mätt och med portionen dränkt i oliv olja var jag sååå mätt när den var över. Men så då ska man beställa efterrätt! Med Carmelo’s pappa, som har lite bristande engelska men inte alls rädd att prata, översatte hela menyn till mig så avslutades den tre timmar långa lunchen med en ostkaka.

Nu låter jag kanske lite negativ men allt var jättegott och sällskapet jättetrevlig. Tycker lite synd om Carmelo som fick svara på fråga efter fråga om mig eftersom jag inte kunde göra det själv. (Ingen engelska…)
Lunchen var verkligen jättetrevlig och med all god mat har vi bara legat och jäst i soffan hela kvällen. Middagen blev en slice pizza, allt jag kunde sätta i mig efter den dunderlunchen :).

En liten film på de tåg som nu vandrar genom staden:

Varje, vad man nu ska kalla dem, staty liknande plattformarna bärs av 45 män som håller den på axlarna/nacken och bär runt på den. Så mycket folk står på gatorna även i det regn vi har haft hela dagen. Och allt direktsänds på TV ;). Mycket mer nice att sitta i soffan och förhöra Carmelo’s pappa om allt som försiggår än att stå och trängas med galna spanjorer 😉

No comments yet

Kommentera

