Skip to content

Grupp presentation

11/12/2013

Jag har ju glömt berätta om min grupp presentation! Varje vecka har vi två timmar föreläsningar och en timme som går under namnet ‘Tutorial’ där vi är i mindre grupper och går igenom vad vi har gjort på föreläsningarna. Under Internationell Säkerhet blev gruppen på 20 personer indelade i 4 grupper och vi har varit ansvariga för två lektioner där vi ska ha hållit en presentation om veckans ämne och sedan en klass aktivitet.

För vår andra lektion om Internationell Ekonomi gjorde vi ett spel av hela lektionen. På en ekonomi lektion på gymnasiet fick vi producera trianglar och stjärnor i olika grupper och sedan handla med varandra för att lära sig om komparativa och absoluta fördelar. Jag tog denna idéen och modifierade den lite.

Vi delade vi in klassen i tre ‘länder’: Country A, Country B, och Country C och alla hade olika mycket resurser.

Country A fick 1 papper, 3 saxar, 1 linjal och en mall för en triangel och en för en stjärna
Country B fick 3 papper, 2 saxar, 1 linjal och en mall för en triangel
Country C fick 15 papper, 1 sax och 1 linjal

Vi presenterade oss som representater från WTO, visade priset (chokladpengar) och började med lite regler.

  • När vi skrek stop måste dom släppa allt dom gör direkt, annars kan WTO straffa dom!
  • Stjärnor är värda mer än trianglar
    Denna hade vi inte men borde ha lagts till:
  • Man får bara klippa i ett papper åt gången, alltså inte lägga papperna på hög eller vika dom

Sedan kunde vi köra igång! Vi var 5 i gruppen och hela tiden hade vi en stående vid varje grupp för att hjälpa dom och knuffa dom på rätt väg om det behövdes. Vi hade bara en timme och hade planerat i förväg hur många minuter varje steg fick lov att ta för att vi skulle hinna med allt

  1. Grupperna fick planera och sedan byta resurser om dom ville
  2. Sedan började produktionen
  3. Efter några minuter avbröt vi och höll en kort presentation om naturkatastrofers effekt på ekonomin. Country C drabbades sedan av en tsunami och förlorade 1/3 av sina saxar, papper och det dom hade producerat hittills. Country A och B är rikare och kan bättre hantera katastrofer.
  4. Sedan fick länderna ytterligare lite tid på sig att producera innan vi avbröt dom igen
  5. Den här gången med en en presentation om ekonomiska kriser. Alla länder förlorade lite men A mindre än B och B mindre än C.
  6. När spelet fortsatte fick länderna fortsätta producera men också börja handla sinsemellan
  7. Nästa gång vi avbröt var det för att berätta om och introducera ekonomiska och handels sanktioner. Country B fick nu inte vara med att fortsätta handla eftersom dom hade brutit mot FNs regler om mänskliga rättigheter. De andra länderna fick lov att avsluta eventuella affärer de hade med varandra.
  8. När allt lugnat sig fick de en presentation om hur kolonialismen har gjort världshandeln orättvis och hur vissa länder har det så mycket sämre ställt även om de har bättre resurser. Country C var en gammal koloni till Country A och i deras självständighetsavtal var det bestämt att Country C ska betala skatt till Country A. Därför tog vi nästan allt av vad Country C hade producerat och gav till Country A.
  9. Country A fick priset men fick inte lov att öppna det riktigt än.
  10. Jag förklarade sedan att världen är en sjukt orättvis plats, att de rika länderna nästan alltid vinner, gav en presentation om bistånd, och sade sedan till Country A att om de nu har skuldkänslor över hur mycket bättre dom hade det genom hela spelet, eller tycker synd om de andra länderna, så kunde de i så fall dela med sig av sitt pris som bistånd till de andra.

Nu var Country A så snälla att de delade med sig lika till de andra, men om de inte hade gjort det så hade vi reserv godis med oss att dela ut i bistånd från WTO. Vi avslutade presentationen med att säga att om apor inte accepterar orättvisa, varför gör vi? Och visade detta klippet:

När vi var klara kom vår lärare upp och gratulerade oss för en genialisk presentation och aktivitet.

Dagen efter skickade han ut ett email (som han gör varje vecka) med bästa, näst bästa och tredje bästa presentationerna under veckan. MEN! Denna veckan var där bara en vinnare, VI!

Några kommentarer från detta emailet:

‘Highly innovative’
‘You could try to copyright and sell it as a lesson plan’
‘The fact that they managed this level of engagement with what could be seen as a boring topic was very impressive – and I’m not easily impressed!’

Jag har svävat på moln i en vecka nu!

Dagen efter fick jag ett andra mejl:

‘[Vår presentation var] the best I’ve ever seen during my entire teaching career.  I hope you all had as much fun doing it as I did watching it…!’

Och vi fick högsta betyg (20 av 20) på våra presentationer!

Häromdagen hittade jag detta tweetet från vår professor, utlagt någon timme efter vår presentation:

Image

Annonser
No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: