Skip to content

Hösten

26/11/2014

Det har varit en väldigt tuff höst. Jag har börjat sista året på min mastersutbildning och det känns. Jag har läst ‘Middle East Politics’, en kurs som har tagit mycket tid och energi. Det har varit väldigt interessant men när man läser kurser så som internationell ekonomi kan man använda mycket av kunskapen man redan har om världskrigen, kolonisering, kalla kriget, och mycket annat. Men politik i mellan östern och historia från mellan östern hade jag väldigt lite kunskap sen innan som jag kunde använda mig av. Det har gjort att jag inte bara har behövt läsa det vi ska läsa varje vecka men jag har också fått spendera otaliga timmar med att försöka lära mig flera hundra år av historia med namn och platser som jag har hört väldigt lite om.

Dessutom har jag skrivit min D-uppsats på 12 tusen ord. Det har varit mycket arbete men kul.

Något som inte har varit kul är när insulinet slutade fungera, när kramperna i vaderna blev så jobbiga att jag fick sluta gå till skolan och förlita mig på bussar, eller när det börjar läcka vatten från taket i mitt rum som landade i min säng.

Men nu är allt nästan över. I går skrev jag mitt sista prov på kursen Middle East Politics, och i förmiddags träffade jag min handledare för D-uppsatsen en sista gång innan jag åker hem för jullov. På torsdag om en vecka åker jag äntligen hem. Det blir inte helt ledigt, jag ska fortsätta finlira på min uppsats och den ska sen lämnas in den 16 januri.

Det är sorligt att det är sista året jag har kvar i Aberdeen men jag börjar bli ganska mätt på det hela. Jag kommer sällan ut ur stan när jag pluggar och jag har sett det mesta som går att se. Jag tar knappt några foton längre för jag känner att jag har tagit foton på allt jag kan ta foton på.

Nästa termin kommer bli ännu tuffare, pundet har stigit så mycket att jag har 6000 kronor mindre att leva på nästa terminin än jag hade för ett år sedan (när pundet låg på 11kr), och 9000 kronor mindre än jag hade för två år sedan (när pundet låg på 10,5kr). Dessutom så stiger hyrorna varje år.

Det kommer att bli en utmaning men jag tänkte göra något roligt av det. Blogga om billig matlagning och billig underhållning här i Aberdeen. Så kan jag spara en massa pengar så jag kan sticka till London i början på påsklovet.

Ni får fortsätta ha tålamod med mig!

 

One Comment leave one →
  1. ethel johansson permalink
    01/12/2014 17:49

    Jag ser framemot tills att du kommer hem. Vi ses Farmor.

Kommentera

