Skip to content

Låång dag

20/03/2015

Idag var en låång dag. Riktigt lång dag. Efter att ha varit sjuk i över en vecka var det väldigt jobbigt att komma upp tio i åtta i morse. Halv i nio satt jag på bussen till sjukhuset. Bussen tar i vanliga fall 20 minuter men jag har aldrig åkt den bussen så tidigt så jag tog en tidigare än vad jag behövde. Nio var jag på sjukhuset och de blodsugande sjuksköterskorna tog mitt blod innan jag fick komma in till sköterskan.

Väll inne hos sjuksköterskan var där en student… Suck… Igentligen är det ju bra att det finns folk som vill bli sjuksköterskor men min erfarenhet av studenter i sjukvården är bara smärta. Tjejen kom fram till mig och mumlade lite men jag fattade fort att hon ville ha mitt urinprov jag hade tagit med mig. Men vill hon ha mitt urin får hon fråga! Så jag stod kvar och stirrade på henne till hon snällt frågade ”Can I have your urine sample please”.

Inne hos läkaren så låg mitt HbA1c lite högt men var acceptabelt. Sedan sa han till mig att ‘Du ser ju hälsosam ut!’

– ‘Häslosam?’ svarade jag, ‘Bortsätt från min diabetes?’

– ‘Jo’ svarade han

– ‘Och min sköldkörtel?’

– ‘Ja…’

– ‘Och viruset som har nästan hålt mig sängliggande i en vecka’

– ‘Jo’

– ‘Och min astma?’

– ‘Ja…’

Vi satt båda tysta någon minut innan han glatt sade:

– ‘Men ditt blodtryck är bra!’

När allt var över på sjukhuset tog jag bussen hem, hämtade min skolväska med dator och allt och hoppade på en buss till skolan och kom precis i tid till min föreläsning.

Den första föreläsningen varade i en timme och handlade om EU och nationalism. På vår timmeslånga lunchrast gick Vivien och jag till vårt favoritcafe och köpte varsin baugett och Vivien köpte en varm choklad till mig som tack för alla anteckningar jag har delat med mig av.

Den sista lektionen varar i nästan tre timmar. Först hade vi en föreläsning om nationalism i Irland och sedan en diskution om vad som gör en nation. Halv fyra gick jag hemmåt och kollapsade i sängen.

Ikväll har jag skrivit på min uppsats om Nationalism i Norge och bara tagit det lungt. I morgon (om vädret tillåter) ska jag ta mig till en park i södra Aberdeen där det är en utställning med vårblommor. Håll tummar och tår för mig att jag kan ta mig dit!

No comments yet

Kommentera

