Skip to content

Sista året

14/04/2015

Nu är snart mitt sista år på denna universitetsutbildningen över. Många av mina vänner har läst väldigt yrkesinriktade utbildningar och dom kommer alla att vara kvalificerade till jobb direkt efter examen. Men inte jag. Och jag får ofta frågan vad jag blir när jag tar examen och vad jag ska göra efteråt. Själv har jag inte något problem med att jag inte kommer att få jobb inom det jag har studerat direkt eller att jag inte är hundra på hur jag ska nå mina mål i livet, men dom konstanta frågorna gör att jag blir orolig ändå.

Min examen kommer att vara en MA in Politics and International Relations. Det låter fint men leder inte direkt till det jag vill bli. Jag vill jobba med konflikter, hjälpa folk och försöka att göra världen till ett bättre ställe att bo i. Jag tror själv att jag kan åstakomma detta genom att jobba med diplomati, konfliktlösning och/eller bara öka förståelse mellan olika religösa eller etniska grupper. För att komma dit måste jag dock ha mer i ryggsäcken än bara min MA.

Jag har planerat att ta en paus det kommande året, jobba ihop pengar och försöka skaffa en lägenhet. Sen kommer jag att söka in till en vidareutbildning på något universitet i södra sverige för att läsa mer om Mellan Östern, dess kultur och seder, eller någon slags kurs i strategi och konflikter. Där efter vill jag nog jobba inom hjälporganisationer med flyktingar och lära mig om olika kulturer och olika språk direkt från människorna själv.

Någon gång i framtiden kommer jag att söka in till UDs diplomatutbildning och drömmen är att en gång i framtiden kunna jobba som diplomat. Men det är en lång väg dit. Jag tycker inte att det är ett problem att jag inte riktigt vet hur jag ska komma dig eftersom jag vet var jag ska. Men folk vill så gärna veta vad jag ska göra varje månad av varje år och tycker att det är konstigt att jag inte kan bli diplomat imorgon. Och den pressen från andra måste jag kämpa för att komma åt mig. För även om jag har en lång väg till mitt slutmål så vill jag njuta av resan.

One Comment leave one →
  1. Carina permalink
    16/04/2015 13:32

    Du är en stark tjej! Det blir säkert som du själv önskar!

Kommentera

