Skip to content

Walkaway dress

05/03/2016

Efter att ha sett The Great British Sewing Bee så beställde jag mönster på en Walkaway dress. När jag fyllde år i våras fick jag ett presentkort av min bror till tyg.se och då köpte jag tyg för att en Walkaway dress. Tyget var i satin, men det var inget jag läste innan jag beställde det! Jag hade grymma problem med att klippa ut de 4 bitar jag behövde till klänningen och var nära att bryta ihop och börja gråta många gånger. Själva sytiden var inte mer än 4 timmar men det tog nästan lika lång tid att sy på band runt kanterna. Axlarna var lite för grova för min smak så jag drog upp sömmen 5 cm och sydde lite instick runt halsen för att få en bättre urringning.

19919156355_39f9b56410_o.jpg

I slutet på Juli åkte jag och en vän till Sjöbo marknad där jag köpte tyg från Maja Mångsidig. Det resulterade till en ny variant på samma klänning. Eftersom detta tyget var i bomull så var det mycket lättare att klippa och sy i och den blev klar på 3 timmar.

IMG_3247.jpg

Det är ett väldigt roligt mönster att sy och när jag är på syfestivalen i Malmö nästa helg så tänkte jag försöka hitta ett nytt roligt tyg att sy en ny klänning i. Mängden tyg i kjolen gör att klänningen för mycket liv och olika kombinationer av tyg, snedslå band och knappar gör att varje klänning ser unik ut.

No comments yet

Kommentera

