Skip to content

Ikea klänningen

06/03/2016

Igår fotograferade jag som sagt lite grejer som jag har sytt under den senaste tiden. När jag väl var klar ville jag genast börja på nästa projekt men hade inget bra tyg. Som tur var köpte jag 4m tyg på Ikeas Fyndvaruhus i Älmhult. Så det blev en klänning av Ikeas gardintyg! Det var ett lätt tyg att klippa i men eftersom det är så styvt så blev sömmarna väldigt hårda. Jag hade inte tillräckligt med tyg för att sy ett helt foder utan jag nöjde mig med att fodra toppen.

IMG_3257

Mönstret är Butterick Retro 60’s B5748 och består av 6 delar av varje tyg (ytter och foder).

Kjolen är väldigt lik den på Walkaway dress och styvheten på mitt tyg gör att kjolen står ut vackert.

IMG_3273

Urringningen fram är ganska hög men bak är den lite djupare.

IMG_3282

Till nästa gång jag syr detta mönstret så tar jag nog in den lite i sömmen mitt på ryggen. Jag är inte helt nöjd med hur klänningen hänger långt ut på axlarna men vet inte riktigt hur jag ska göra för att dra in den.

No comments yet

Kommentera

